Vies blaves. Passejar per les lleres dels rius

A Catalunya hi ha lleres on pots passejar i anar en bicicleta, al mateix temps que et pots aturar a contemplar la natura que les envolta, la fauna que hi habita i el patrimoni cultural que hi reposa.

Les vies blaves, com s’anomenen aquests camins, permeten fer trajectes de pocs metres fins a molts quilòmetres. El seu atractiu és que travessen un entorn natural molt poc freqüentat i solen ser itineraris còmodes i segurs, de pendents suaus, adequats per fer en grup, en família, sols...

La Ruta del Ter va ser creada fa uns deu anys pel Consorci del Ter per promoure el coneixement del territori fluvial. Són uns dos-cents quilòmetres, dels del seu naixement a Ulldeter, fins a la seva desembocadura a la Gola, a l’Estartit.

Darrerament s’han obert nous camins com és el cas d’una part de l’antic camí de sirga que voreja el riu Ebre. Els seus últims trenta quilòmetres són un sender amb zones de boscos de ribera i canyissars on es pot transitar a peu o en bicicleta.

A prop de Barcelona trobem l’últim tram del riu Llobregat, que s’inicia a Martorell, al Pont del Diable i arriba fins a la desembocadura al Prat de Llobregat. Està previst que aquest tram augmenti riu amunt, fins al naixement del riu, a Castellar de n’Hug, per mitjà d’un projecte de la Diputació de  Barcelona amb el suport de la Generalitat de Catalunya.

Els dos afluents del riu Llobregat, el Cardener i l’Anoia, també seran vies blaves. S’espera que dintre de dos anys ja estiguin en funcionament bona part de les Vies Blaves Barcelona.

Fonts:

Diari Ara

El Punt Avui

Regió 7

Nació Digital

Diputació de Barcelona

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

05/04/2018 08:03h