Recomanació

Canto jo i la muntanya balla

Solà i Sàez, Irene

Barcelona : Editorial Anagrama, maig 2019

Aquest títol no és la primera obra que publica l’autora, però molt possiblement serà el de la seva consagració. Molt jove –nascuda el 1990-, la Irene Solà prové del món de les Belles Arts, amb formació específica en aquest àmbit. Potser per això podria gairebé entendre’s aquest llibre com una mena de projecte artístic, amb un resultat extremadament sensorial. S’estructura a partir d’una sèrie de successius monòlegs de diferents personatges, tant humans, animals o diguem-ne... tel·lúrics.

Tot plegat conforma una trama coral ambientada en una zona del Pirineu català, un espai físic molt concret. És d’aquest microcosmos que se’ns van narrant una sèrie d’esdeveniments a partir dels punts de vista de cadascú d’aquests personatges, alguns de ben peculiars... També es fa aquest relat des de diferents espais temporals. Així doncs, podem veure a alguns d’aquests personatges tant de nens com ja d’adults.

El resultat és una visió fragmentària de la narració que, d’alguna manera, i a poc a poc, va tancant perfectament aquest cercle. Traspuant tota ella un cert alè panteista, és en qualsevol cas, una novel·la molt original, de gran qualitat literària. Al relat es percep una certa màgia, com un xic de surrealisme. I és admirable l’ús que es fa del llenguatge, que sens dubte, és un valor afegit. El seu nivell estilístic, i elements tals com l’omnipresència de la natura denoten clares influències, des d’en Víctor Català a la Mercè Rodoreda. També sembla haver-hi algun rastre de la poesia de la malaguanyada Anna Dodas.

Sigui com sigui, la Irene Solà n’ha elaborat una molt bona novel·la, que sens dubte és tot un esdeveniment al panorama de l’actual Literatura Catalana. Ben merescudament n’ha estat guardonada amb el 4t Premi Llibres Anagrama de Novel·la. Però més enllà de tots aquests reconeixements, n’estem segurs que als lectors no us decebrà. Sobretot, si us agraden aquelles històries que us elevin per damunt de la grisor quotidiana, aquest és el vostre llibre.

L’any 2021, sota el guiatge de la Perla29, Guillem Albà i Joan Arqué van fer la versió teatral de l’exitós llibre d’Irene Solà amb la dramatúrgia de Clàudia Cedó i la música de Judit Neddermann.

Un muntatge poètic preciós -avalat per tres Premis Max i vuit Premis Butaca- que ens ajuda a evadir-nos i a deixar anar la imaginació i el pensament tot delectant-nos amb històries del present, passat i futur. Un text màgic on podem veure un híbrid de teatre de gest, text i música en directe a la nau gòtica de la Biblioteca de Catalunya amb els elements marca de la casa: terra, aigua, fang, fulles, elements naturals, animals de fusta articulats, jocs de llums, etc.

Més informació:

Recomanat per Bib. Elisenda Montcada. Montcada i Reixac