Recomanació

Brossa x Brossa :

Permanyer, Lluís

Barcelona : La Campana, 1999

“Estimat Joan, aquest és el llibre que m’havies demanat i que amb tanta il·lusió vam fer plegats.”

El periodista Lluís Permanyer era amic de l’artista Joan Brossa i hi tenia prou confiança per poder recollir confessions i opinions que mai havien publicat o emès els mitjans de comunicació. Durant alguns matins de l’any 1992 es van reunir tots dos per fer les entrevistes amb les que Permanyer va elaborar les memòries Brossa x Brossa. Records.

L’artista va reclamar-li al seu amic, que havia publicat alguns llibres sobre art, quan en faria un sobre la seva obra. Lluís Permanyer, que era des de feia anys cronista de La Vanguardia a Barcelona, va agafar l’encàrrec i el va transformar en unes memòries que, assegura, no creu que mai el mateix Joan Brossa hagués escrit.

Enguany celebrem el centenari del naixement del poeta i, reprenem aquesta biografia que, a més està il·lustrada amb fotografies d’alguns moments més o menys quotidians de la vida de l’artista

Joan Brossa va néixer a Barcelona el 19 de gener de 1919, i va morir el 1998, als 79 anys, així és que no va poder veure publicades aquestes memòries.

Va ser un artista en molts sentits, i va produir gran quantitats d’obres, de de guions de pel·lícules per al seu amic Pere Portabella fins a les reconegudes sextines, passant per una importantíssima producció de textos teatrals, poemes visuals, novel·les i infinitat d’obres en col·laboració amb altres artistes, com Joan Miró o Antoni Tàpies.

Ell assegurava que la seva poesia no anava avançada, que feia l’obra que pertocava a la seva època; deia que era la gent, la que anava endarrerida. Per això, creu Permanyer que potser no se’l va valorar prou en vida.

La guerra va esclatar quan Brossa tenia 17 anys i va ser enviat al front de Lleida. Era de l’anomenada lleva del biberó. Però un accident va provocar-li una lesió ocular i va ser apartat del front.

Una de les seves accions més rellevants per al desenvolupament i posada en valor de la cultura catalana va ser la fundació, l’any 1948, del grup Dau al Seu, juntament amb els artistes Joan Tharrats, J.V. Foix, Joan Ponç i Antoni Tàpies, entre d’altres. Dau al Set unia una tradició moderna i europea d’abans de la guerra, amb una nova generació de poetes que no havien conegut la llibertat artística a causa de la situació política.

Gran aficionat al cinema també va escriure guions cinematogràfics. Alguns d’ells van ser duts al cinema pels directors Frederic Amat, Carlos Atanes i Pere Portabella. Admirador de Lorca i gran detractor de Walt Disney, Joan Brossa es va manifestar sempre a plaer; molt crític amb la premsa i amb els mitjans de comunicació, sempre es va mostrar fastiguejat per la mediocritat imperant en el món, també en el món de l’art.

Defensor de la rigorositat i de la necessitat de treballar cada dia per assolir la inspiració, la obra de Joan Brossa és Brossa en si mateixa.

Més informació:

Recomanat per Marta Muñoz. Bib. Santa Oliva. Olesa de Montserrat.

08/03/2019