Setmana Santa

La Setmana Santa és temps per al recolliment, la contemplació i la introspecció. En moltes poblacions és costum trencar el silenci propi de la Quaresma amb els anomenats ‘renous' o ‘estrèpits' de Setmana Santa. Ja sigui amb matraques, maçoles, xerracs o carraus, fent sonar tambors o arrossegant llaunes i pots buits, els habitants surten al carrer per fer el màxim soroll possible. Es tracta d'un antic costum precristià que servia per espantar els mals esperits. Des de l'òptica cristiana pot tenir objectius diferents depenent de quin dia se celebri: per Dijous Sant se'n diu "sortir a matar jueus" com recorden a Lleida.

Un altre costum estès per diversos territoris d'Europa, durant l'edat mitjana, era escenificar la mort de Crist mitjançant una dansa macabra, l'anomenada Dansa de la Mort. Es creu que estava relacionada amb els ritus ancestrals de culte als difunts i que va néixer durant les epidèmies de pesta negra que van assolar Europa entre els segles XIV i XVII. Tot i que tenim constància que es va escenificar en diversos municipis de casa nostra, com ara Cadaqués o Ripoll, només s'ha mantingut viva a Verges, on ha estat declarada Festa Tradicional d'Interès Nacional. Tot i això, altres municipis (Manresa i la Selva del Camp) l'han recuperat recentment i, per Dijous Sant, sota la llum de la lluna plena, els esquelets i calaveres surten a ballar pels seus carrers amb l'objectiu de recordar-nos el pas inexorable del temps i la fragilitat de la vida.

També, un costum que s'ha mantingut és entre Dijous i Divendres Sant, on diverses poblacions escenifiquen el Via Crucis, un teatre popular que narra els darrers moments de la vida de Jesús, des de la traïció de Judes fins a la seva crucifixió i mort. També anomenat Camí de la Creu, el guió de cada Via Crucis presenta petites variacions depenent del municipi en el qual es representa. Poblacions com Sant Hilari Sacalm, Altafulla, Mallorca,... en són un exemple.

I per acabar, no ens podíem deixar les Passions. Els primers carrers a omplir-se amb processons de Setmana Santa seran els de les localitats de Banyoles (Pla de l'Estany), Mieres (Garrotxa), Amer (Selva) i Besalú (Garrotxa) o de Bellpuig (Urgell), on es manté la tradició medieval del culte a la Dolorosa, que rememora el seu sofriment en conèixer el destí del seu fill Jesús.

Entre les processons més populars a Catalunya figuren la Processó del Silenci de Badalona (Barcelonès), la processó de la Germandat i Confraria de Natzarens del Nostre Pare Jesús del Gran Poder i Maria de l'Esperança Macarena de Barcelona, la d'Olesa i Esparreguera, Ulldecona, entre altres.

Una Setmana Santa plena d'activitats per fer. Podreu ampliar tota aquesta informació i molt més a "l'Especial Setmana Santa 2015".

Vés al prestatge de Cultura popular ►

30/03/2015 12:18h