Dia Mundial de La Commedia dell’Arte

Cada 25 de febrer se celebra el Dia Mundial de La Commedia dell’Arte organitzat per l' associació cultural italiana SAT, un gènere italià que té el seu origen al S.XVI en ple Renaixement italià i, que ben aviat, es va difondre a tota Europa.

Tal com indica la seva denominació sota el nom ‘dell’Arte’, que en el període medieval significava ‘ofici’,  les peces d’aquest tipus d’espectacles tenen fins al dia d’avui unes característiques comunes, com  la improvisació i el caràcter popular juntament amb la diversió. En definitiva una apel·lació que servia per diferenciar el teatre professional de les corts o de les esglésies del llibertinatge i la quotidianitat de la comèdia de l’art.

Mitjançant una sèrie de personatges arquetips, com els servents la Colombina, el Pedrolino, la Pulcinella o el Pantalone, la figura del mercader vell amb diners i poder, interpreten escenes diàries que esdevenen arquetípiques amb un to humorístic i burlesc fàcilment identificables amb l’ús de màscares. A la vegada l’autenticitat, la creativitat i la frescor d’ aquestes peces vénen afegides amb números de dansa o de música que li donen un caire enginyós entre el mateix llenguatge i l’acció representada.

Entre les figures claus que han seguit les convencions de la Commedia dell’Arte destaca Carlo Goldoni, dramaturg venecià, qui va barrejar elements contemporanis amb els més populars d’aquest estil o Dario Fo. I a casa nostra, Santiago Rusiñol, Joan Brossa, Adrià Gual o Els Joglars han utilitzat recursos d’aquest gènere italià per crear alguns dels seus espectacles teatrals.

Vídeo: Dario Fo interpretant el personatge d'Arlequí de la Commedia dell'Arte

Més informació:

Programació del Dia Mundial de La Commedia dell'Arte (2018)

26/02/2018 16:45h