Les 10 selves més boniques del món

iStock © dmodlin01

Les selves contenen una gran diversitat de flora i fauna que convé conèixer i protegir

Les selves tropicals són punts calents de biodiversitat on habiten gran quantitat d'espècies de fauna i flora. Per la frondositat de les seves zones boscoses i la varietat d'espècies que alberguen, moltes d'elles endèmiques, són un espectacle que hauríem de protegir de les diverses amenaces que pateixen. Aquest article assenyala 10 selves amb característiques úniques al món.

1. Selva amazònica (diversos països)

La selva amazònica, amb els seus sis milions de quilòmetres quadrats és la selva tropical més extensa del món. Se la coneix com "el pulmó del planeta" per contenir la desena part de tots els boscos de la Terra. Brasil i Perú compten amb la major extensió de l'Amazònia, seguits per Bolívia, Colòmbia, Equador, Guyana, Surinam, Veneçuela i la Guaiana Francesa. Sota la seva extraordinària frondositat conviuen diferents hàbitats i la major diversitat genèrica del món animal, ja que té present tota la fauna de la selva tropical humida sud-americana. La biodiversitat és tan alta que encara s'espera que apareguin més espècies encara per descobrir. Impactes ambientals com la deforestació o la sequera posen en perill la seva continuïtat.

2. Selva del Congo (diversos països)

La selva del Congo és el segon bosc tropical més gran del món: abasta 700.000 quilòmetres quadrats en sis països (República Democràtica del Congo, Gabon, Guinea Equatorial, Camerun i República Centreafricana) i conté una quarta part de les selves tropicals que queden al planeta. La seva vegetació, sobretot a la zona de pluvisilva (bosc humit tropical), és molt diversa. En el seu interior habiten espècies importants en perill d'extinció, com els goril·les de muntanya i els de costa.

3. Monteverde (Costa Rica)

La Reserva Biològica Bosc Ennuvolat Monteverde és un dels principals atractius naturals de Costa Rica. En els seus 105 quilòmetres quadrats s'estenen selves tropicals i boscos ennuvolats amb una gran quantitat de flora i fauna, una de les majors concentracions de biodiversitat del planeta. Aquest indret se'l considera com el lloc amb el major nombre d'orquídies del món o per ser la llar d'espècies emblemàtiques com el quetzal.

4. Selva d'Harapan (Indonèsia)

Harapan és una àrea de 985,55 quilòmetres quadrats de selva tropical a la província de Jambi, a l'illa de Sumatra (Indonèsia). Tot i els impactes que ha sofert en les últimes dècades, aquesta selva és considerada una de les regions de major biodiversitat del planeta i posseeix gairebé el 20% dels boscos restants de terres baixes de Sumatra. En ella habiten més de 300 espècies d'aus, així com el tigre i el rinoceront de Sumatra, en perill crític.

5. Selves de Hawaii (Estats Units)

L'arxipèlag de Hawaii es compon de 18 illes i atols, alguns d'ells amb espectaculars selves. El Parc Estatal de Koke'e, a l'illa de Kauai, crida l'atenció per la seva vegetació i aus forestals natives, així com per les vistes panoràmiques dels seus penya-segats. La Selva de Hana, a l'illa de Maui, ofereix en poc espai àmplies zones boscoses i de platja com es pot apreciar en el següent vídeo gravat amb dron:

Hana, Maui, Hawaii from Mark Dahmke on Vimeo.

6. Selves d'Austràlia

Austràlia poseeix una gran varietat d'ecosistemes i espècies úniques sorprenents. Els seus visitants també poden trobar selves espectaculars com la de Daintree, a la costa del nord-est de Queensland (la més gran d'aquest continent amb 1.200 quilòmetres quadrats), la del Parc Nacional Lamington, al sud de Brisbane, o la de Tarkine, al nord-oest de Tasmània.

7. Cockscomb (Belize)

La regió centremeridional de Belize, a l'Amèrica Central, alberga la Reserva Natural de Cockscomb, l'objectiu de la qual és la conservació de les àrees de selva en uns 400 quilòmetres quadrats dels vessants orientals de les Muntanyes Maia. En aquest santuari salvatge de la natura habiten espècies úniques com el jaguar.

8. Selva de l'illa de Yakushima (Japó)

L'illa japonesa de Yakushima és la llar de l'únic supervivent de les antigues selves temperades, on viuen espècies de cedres (coneguts aquí com Yakusugi) amb alguns exemplars que sumen milers d'anys d'antiguitat. Els seus místics paisatges van inspirar al conegut film d'animació "La princesa Mononoke" d'Hayao Miyazaki.

9. Erawan (Tailàndia)

Més del 80 % del Parc Nacional d'Erawan, a la regió de Kanchanaburi, a l'oest de Bangkok, es compon d'una espessa selva amb diverses espècies forestals. Un dels seus paisates més bells i de major atractiu són les seves set cascades, on a les llacunes es pot practicar el bany.

9. Sinharaja (Sri Lanka)

La Reserva Forestal de Sinharaja, a Sri Lanka, posseeix una densa selva verge que serveix d'habitatge a una gran varietat d'espècies endèmiques d'arbres, insectes, amfibis, rèptils, aus i mamífers. Aquest punt calent de biodiversitat s'ha salvat de la tala comercial indiscriminada per la seva dificultat per accedir-hi.

font: Eroski Consumer

Cerca per TEMA al Catàleg Aladí:

A les biblioteques trobaràs:

DVD

"Costa Rica: el jardín del Edén

REVISTA

"Reflejos del Edén: mis años con los orangutanes de Borneo"/ Biruté M.F. Galdikas

"Hawai al rojo vivo: Parque Nacional de los Volcanes" / por Jennifer S. Holland;  fotografías de Frans Lanting

REVISTA

"Parques nacionales de Australia" / texto de Allan Fox

"Belize: un tesoro en el Caribe" / Jordi Drapé; fotos: Guido Cozzi

ARTICLE DE REVISTA