Espais naturals

Els espigalls, la verdura genuïna del Garraf

imatge: espigalls a la comarca del GarrafLa comarca del Garraf és un territori amb una gran diversitat de paisatges, autèntics tresors naturals que l'envolten: el Parc del Garraf, el Parc d'Olèrdola i el Parc del Foix, magnífiques platges...

I, entre el mar i la muntanya, en el sector central de la comarca, trobem la plana agrícola, amb el conreu principal de la vinya i el ric i nombrós patrimoni arquitectònic de masies, cases d’indians i palauets, molts dels quals s’estan reconvertint en allotjaments amb encant, restaurants i cellers que ofereixen visites i activitats per apropar-nos a la cultura del vi.

A part, però, de tot el que s’ha dit anteriorment cal remarcar el cultiu de l’espigall o col brotonera o col espigallera o brotó o col del fradí. Aquesta verdura, amb diverses denominacions, només es conrea en la zona específica de la comarca del Garraf, en poblacions com Cubelles, Sant Pere de Ribes i Vilanova i la Geltrú.

D’aquesta col en surten dues produccions i d’aquí la denominació diferent, segons l’època de l’any i el seu estadi de creixement. S’ha fet una estimació de la superfície cultivada i actualment és d’unes 2 hectàrees, distribuïdes entre 6 i 8 agricultors propietaris de plantacions familiars. La comercialització està enfocada al comerç local i de proximitat, encara que fa més d’ una dècada que part de la producció arriba al mercat central de Barcelona (Mercabarna).

• Els brotons són brots de la col amb molta fulla retallada i es cullen d’octubre a novembre.
  • Els espigalls apareixen quan la col comença a florir acompanyats de poques fulles, però grosses i retallades durant el mes de gener a març.

A nivell nutricional, cal fer esment en què els brotons i els espigalls tenen unes propietats destacables en vitamines i minerals, un contingut elevat en àcid fòlic, vitamina C, vitamina A, potassi i fibra i, com la resta de germanes de la família de les crucíferes (les cols), contenen compostos amb efecte preventiu del càncer.

Els pagesos que conreen els espigalls s’han organitzat per tal de fer-la més visible a la ciutadania. Fa alguns anys se celebren trobades i tastets. Cal dir, però, que aquest any s’acaba de celebrar la segona edició de la Festa de l’Espigall, en la qual se’n fa difusió i es presenten plats nous que els visitants poden tastar. L’Associació d’espigalls del Garraf i la Xarxa de productes de la Terra Garraf, són els encarregats de dur a terme aquesta iniciativa amb la col·laboració del Mercat del Centre de Vilanova i la Geltrú.

La biblioteca Joan Oliva i Milà ha visitat dos pagesos vilanovins, en Josep i en Ramon, els quals conreen espigalls o col brotonera.

Ens han dit que en aquesta darrera temporada (agost de 2017) van plantar unes vuit mil plantes de planter i ho van fer de manera manual. En rengleres es deixen uns seixanta centímetres entre elles i entre cada mata de planter. És l'espai mínim que permet a la planta créixer i desenvolupar els brotons i els espigalls.

De tot el que ens han explicat, us n’oferim tres vídeos.

1. En aquest primer vídeo, en Josep ens explica d’on surten les llavors i el que es fa per seleccionar les més adients per a la següent temporada.

2. En aquest segon, en Ramon ens introdueix en el món de la col brotonera, quan ja és una planta gran i explica tot el procés de recol·lecció dels brotons i els espigalls.

3. En  el tercer i últim, fem una petit resum de tot el que ens han explicat en Josep i en Ramon, als quals agraïm la seva col·laboració desinteressada.

Pel que fa a receptes amb espigalls, en trobareu moltíssimes en línia. La més fàcil, però, és bullir-los durant set minuts amb patates, un raig d’oli i sal (al gust) i us assegurem que són bóníssims!

Contingut elaborat per la Biblioteca Joan Oliva i Milà de Vilanova i la Geltrú

Més cerques al catàleg Aladí:

Selecció de webs:

Vés al prestatge: