Dia Internacional de les persones sordes 2016

símbol internacional per a la sordesa

La setmana del 26 de setembre al 2 d'octubre és la Setmana Internacional de les Persones Sordes. A tot el món es celebra, sota el lema "Amb la llengua de signes, sóc igual".

Imaginem que ens volem comunicar amb altres persones, però no ens entenen, i a nosaltres també ens costa d'entendre-les. Com ens sentiríem? Arrel d'això poden burlar-se de nosaltres o ignorar-nos. Aquests són els sentiments que pot tenir una persona sorda, adult o infant, que té un sistema de comunicació diferent.

Una persona sorda necessita que la societat en general deixi de subestimar la seva capacitat i intel·ligència per un problema de comunicació que pot solucionar-se amb un canvi d'actitud de les persones. L'objectiu, doncs, és facilitar que aquestes persones estiguin totalment integrades a la societat, des de la infantesa fins a la vida adulta, accedint al mercat laboral i la igualtat d'oportunitats, de la mateixa manera que ho faria qualsevol altra persona.

La sordesa o hipoacusia és el dèficit sensorial més freqüent de l'ésser humà i es presenta en 1-3/1.000 nascuts vius. La detecció precoç permet identificar els nadons que presenten una pèrdua auditiva més gran o igual a 40 decibels, fer-ne el diagnòstic definitiu i aplicar-los el tractament adequat. D'aquesta manera es permet millorar el pronòstic dels infants afectats i se n'eviten repercussions en el desenvolupament integral.

Sordesa i aprenentatge:

Fins als anys 80 els alumnes sords s'escolaritzaven a centres d'educació especial. A partir de llavors, es va realitzar una transformació. Actualment els alumnes sords amb necessitats educatives especials, estan escolaritzats a centres ordinaris, amb suport específic. En aquest context van aparèixer els CREDA: serveis educatius específics formats per logopedes, psicopedagogs i audioprotetistes que donen suport a l'alumnat sord o amb dificultats de llenguatge. Els CREDA treballen conjuntament amb els professionals de l'escola i els serveis educatius de la zona, especialment els EAP (equips d'assessorament psicopedagògic).

font: Generalitat de Catalunya | xtec.cat
imatge: símbol internacional per a la sordesa
Contingut elaborat per la Biblioteca Josep Roca i Bros d'Abrera

Serveis de biblioteca pública per a persones amb dificultats auditives

La Xarxa de Biblioteques Municipals facilita serveis adaptats a les necessitats de les persones que tenen dificultats auditives:

• Anell magnètic - bucle inductiu que elimina les barreres de comunicació per a persones amb deficiències auditives i usuàries de pròtesis o audífons. Biblioteques que ofereixen aquest servei.
  • Servei de traducció a llenguatge de signes que poden sol·licitar les persones interessades.
  • Fons documental: contes en llenguatge de signes (en català i castellà) i pel·lícules subtitulades per a sords. Els usuaris tenen accés a la disponibilitat d'aquest fons a partir del Catàleg Aladí.

Cerca per TEMA al Catàleg Aladí:

A les biblioteques trobaràs:

"La Sordera" / Isabel Varela Nieto y Luis Lassaletta Atienza

de los sordos" / Oliver Sacks; traducción de
José Manuel Álvarez Flórez

"Música a la panxa" / text de Gemma Lienas; il·lustracions d'Àfrica Fanlo

INFANTIL

"El Amor imperfecto"/ Sara Rattaro

NOVEL·LA

"Aprenem LSC!: manual per a l'ensenyament-aprenentatge de la Llengua de Signes Catalana : con traducción al castellano" / M.P. Fernández-Viader ... [et al.]

Selecció de webs:

També et pot interessar: