Mercat Figueter de Capellades

Cada segon diumenge de Quaresma  Capellades celebrar una nova edició del Mercat Figueter. Una fira molt popular que compta amb més de 600 anys d'història.

En els seus inicis era una diada  exclusivament  dedicada a la compravenda de diferents productes, com ara:  fruits secs, pesca salada o bé bestiar. Entre tots aquets , destacaven sobretot les populars figues que s'havien assecat i ensucrat prèviament a cada casa, vet  aquí l'origen del seu nom.

Actualment  al Mercat Figueter pràcticament ja no hi ha figues i aquestes tenen una presència només  testimonial. Simplement  es tracta d'una mostra de la xarxa cultural i econòmica de Capellades juntament amb  la seva zona d'influència i com no  una festa amb activitats culturals, lúdiques adreçades al nombrós públic assistent.

Joan Amades en el Costumari Català    ja fa esment d'aquesta fira un cop  arribat el segon diumenge de quaresma (en alguns llocs conegut com el diumenge dels perdons) , " Ens arriba el Mercat Figueter, i el seu entorn és ple de tradicions. La setmana anterior, els esmolets s'atansaven a la vila, ja que les mestresses i els pagesos esmolaven les eines de la cuina i el camp. Hi havia gent que s'espantava, perquè eren presagi de dies de vent. "

Aprofitant la fira, la gent de tota la comarca venia a vendre el seus productes  al mercat Figueter, degut que havia aconseguit gran anomenada i tenia una durada de tres dies. Precisament aquest ressò portà molts firaires i venedors ambulants i esdevingué una veritable fira popular, on podies trobar qualsevol estri per a la casa o el camp i, més tard, joguines, quincalleria, roba i una bona munió d'utensilis de tota mena.

La Fira s'ha celebrant any rere any i, a partir dels anys noranta, recuperà definitivament el seu nom tradicional fet que  ha esdevingut  actualment un referent molt important  dins el calendari festiu i tradicional de la comarca de l Anoia.

Vés al prestatge de Cultura popular ►

23/02/2015 13:41h