Aniversari de l'emissió radiofònica de "La guerra dels mons"
Aniversari de l'emissió radiofònica de

El 30 d'octubre de 1938, Orson Welles  (1915-1985) i el Teatre Mercuri, sota el segell de la CBS, van adaptar el clàssic "La guerra dels mons", novel·la de ciència ficció de H.G. Wells, a un guió de ràdio.

Els fets es van relatar en forma de noticiari, narrant la caiguda de meteorits que posteriorment correspondrien als contenidors de naus marcianes que derrotarien a les forces nord-americanes usant una espècie de "raig de calor" i gasos verinosos. La introducció del programa explicava que es tractava d'una dramatització de l'obra d'H G. Wells, en el minut 40:30 aproximadament apareixia el segon missatge aclaridor, seguit de la narració en tercera persona d'Orson Welles, quinze minuts després de l'alarma general del país, que va arribar a creure que estava sent envaït.

"Una onada d'histèria va sacsejar milers de persones que escoltaven ahir a la nit la ràdio entre les 08.15 i les 09.30 quan una dramatització de la fantasia d'H.G. Wells "La guerra dels mons" va dur milers d'ells a creure que un conflicte interplanetari havia començat amb una invasió marciana que havia propagat mort i destrucció a Nova Jersey i Nova York".

La notícia del rotatiu "The New York Times"  el 31 d'octubre de 1938, sobre les conseqüències de la representació de l'obra pel Mercury Theatre d'Orson Welles, evidenciava el poder de persuasió dels mitjans de comunicació de masses i de la ràdio en particular.

Entre les curiositats destaquen:

La centraleta del diari novaiorquès va rebre 875 trucades de ciutadans horroritzats pel que creen una invasió extraterrestre . Un home d'Ohio va pregunta: A quina hora serà la fi del món?

Les autoritats, enfurismades, van ordenar a la policia que confisqués el material emprat per l'emissora per a l'obra. Tot i que la cadena no havia vulnerat cap llei i s'havia avisat als oients, abans i durant l'emissió, que era una ficció .

El coguionista Howard Koch va salvar una còpia. Aquesta va ser comprada, cinquanta anys més tard, per Steven Spielberg .

La Paramount té els drets cinematogràfics de l'obra des dels temps del cinema mut, amb l'objectiu que Cecil B. DeMille portés la història a la pantalla .

En 1949, Ràdio Quito (d'Equador) va repetir el programa de Welles amb conseqüències molt més dramàtiques. El pànic es va estendre entre els equatorians. Van acabar passant de la por a la fúria al saber que havien estat enganyats. Una multitud va incendiar l'emissora i el diari ' El Comercio'. Vint persones van morir.

30/10/2013 07:43h