"Addio" a Dario Fo

Dario Fo, dramaturg, actor i director italià, nascut a la regió de la Llombardia l'any 1926, ha mort als 90 anys a un hospital de Milà, on hi estava ingressat des de feia dies per problemes respiratoris.

Fo, va començar la seva carrera teatral com a actor i escriptor d'obres satíriques. L'any 1954 es va casar amb l'actriu Franca Rame amb qui va fundar la seva pròpia companyia teatral. L'any 1968 van formar el col·lectiu teatral "Nuova Scena" (vinculat al Partit Comunista Italià) i a la dècada dels 70 van crear "La Comune".

Fo no amagava la seva militància d'esquerres en la seva escriptura i el seu és un teatre polític que utilitza la sàtira per a la denúncia de qualsevol forma de poder i estament. Va tocar temes com el capitalisme, la màfia, el Vaticà (a Misterio bufo, 1969) i els polítics (Silvio Belusconi va ser l'objecte de la seva critica a l'obra L'anomalo bicefalo l'any 2003).

Mort accidental d'un anarquista, és l'obra més coneguda, publicada i representada del dramaturg. En els tres anys següents a la seva estrena, només a Itàlia, l'obra va ser vista per més d'un milió d'espectadors i avui es continua representant amb èxit arreu del món.

L'any 1997, i no sense certa polèmica, se li va concedir el Premi Nobel de Literatura  "perquè emula els bufons de l'Edat Mitjana en la flagel·lació a l'autoritat i la defensa de la dignitat dels oprimits".

"Addio, eterno giullare"!

Vés al prestatge d'arts escèniques ►

13/10/2016 10:58h