Sant Fèlix Festa Major de Vilafranca del Penedès. La més típica de Catalunya!

Amb aquest apel·latiu la Festa Major de Vilafranca és prou  coneguda des de fa molts anys. És sens dubte és una de les festes populars més espectaculars de Catalunya i el seu model ha servit d'inspiració a moltes altres festes majors del país. Comença el 29 d'agost, i s'allarga fins el 2 de setembre. El seu punt culminant és el dia 30, diada de Sant Fèlix, patró de Vilafranca.

Des del segle XVII manté una estructura similar que inclou actes religiosos i actes populars que omplen els carrers i places de la població. A part d'espectacles de tota mena, el que la fa única és el riquíssim patrimoni folklòric constituït pel gran nombre de balls, la música de les gralles i l'arreladíssima tradició castellera. En conjunt vesteix  i defineix una festa amb la  participació popular com a  element clau. Gràcies a la conservació del seu folklore i riquesa cultural, ha estat declarada Festa Patrimonial d'Interès Nacional.

l'arribada de les relíquies de Sant Fèlix, un màrtir d'origen italià, el  1699, va coincidir amb el final d'una devastadora sequera. Les salvadores pluges, es van atribuir a la presència del sant i per això se'n començà a fer veneració. L'any 1776, els vilafranquins van adoptar-lo com a nou patró.

Estructura ritual

Després del pregó , arriba la Repicada General de Campanes i  la Tronada, una gran traca que en dos minuts escassos canvia radicalment l'ambient que es viu als carrers de la vila el dia 29.  Una aixeta màgica que obre pas a l'emoció. Cercaviles i processons amb tots els elements de la cultura tradicional local i com no  la gran diada castellera. Això sí no us perdeu l'entrada del sant a la nit del 30 un acte inoblidable!  No obstant però el dia 1 hi ha la Festa Major dels Petits, amb la desfilada de tots els balls de la festa major però en versió menuda.

Si teniu més ganes ja ho sabeu! Paga la pena!

Vés al prestatge de Cultura popular ►

25/08/2014 10:41h