200 anys del naixement de José Zorrilla

El 21 de febrer de 1817 naixia, José Zorrilla y Moral, poeta i dramaturg castellà, que seria eternament recordat per la peça teatral Don Juan Tenorio.

Vida

Nascut a Valladolid en el si d'una família conservadora, quan Zorrilla tenia nou anys es van establir a Madrid. Va estudiar dret a la Real Universitat de Toledo, però preferia la pràctica del dibuix i la lectura d'autors romàntics com Walter Scott, Alexandre Dumas o  Victor Hugo que l'estudi de les lleis. Finalment es va traslladar a Madrid per iniciar una carrera literària.

En 1838 es va casar amb Florentina O'Reilly, en un matrimoni que va resultar infeliç. Uns anys després l’abandona i marxar a viure París on es mourà en ambients intel·lectuals. Va tornar a Madrid en 1846 rebent diversos honors. Va ser nomenat membre de la junta del recentment fundat Teatre Espanyol i de la Reial Acadèmia.

Fugint de la seva dona, va passar onze anys de la seva vida a Mèxic, primer sota el govern liberal (1854-1866) i després sota la protecció i mecenatge de l'Emperador Maximilià I. Que el va nomenar director del desaparegut Teatre Nacional.

Morta la seva esposa, va tornar a Espanya en 1866, on es va assabentar de l'afusellament del seu protector Maximilià. Es va casar una altra vegada amb Juana Pacheco en 1869. Va morir a Madrid el 1893 i va ser enterrat a Madrid, però l’any 1896, es va complir la seva voluntat i les seves restes van ser traslladades a Valladolid.

Obra

Tot i que deu la seva fama a l'obra de Don Juan Tenorio, va escriure moltes més peces teatrals, obre s que són potser de més perfecció, com El zapatero y el rey (1840) o Traidor, inconfeso y mártir (1849).

Va destacar també com a poeta amb composicions caracteritzades per una gran musicalitat i colorisme. La seva predilecció eren els temes de motius històrics i llegendaris i les tradicions antigues.

21/02/2017 13:37h