L'atletisme, protagonista a la biblioteca Armand Cardona

La xerrada 'Història de l'atletisme a Catalunya' d'aquest divendres complementa l'exposició 'Merletti i l'esport al primer terç del segle XX'

L'esport, i especialment l'atletisme, serà el protagonista d'aquest mes de juliol a la biblioteca Armand Cardona Torrandell. Fins al 3 d'agost s'hi pot visitar l'exposició fotogràfica "Merletti i l'esport al primer terç del segle XX". El fotògraf Alessandro Merletti, cap visible dels reporters gràfics de començaments del segle XX, va mostrar amb imatges els canvis que va patir la Barcelona esportiva dels anys 20, tant per les infraestructures com per la societat.

A la dècada de 1920 a Barcelona es va materialitzar de forma evident la presència d'espais per a la pràctica esportiva i l'associació de persones al seu voltant. Amb motiu de l'Exposició Internacional, Montjuïc es convertia, a partir de 1929, en un indret de referència esportiva del qual fotògrafs com Alessandro Merletti (1860-1943) van deixar testimoni gràfic.
L'aparició de la pràctica esportiva va tenir lloc dins d'una societat marcadament masclista. La presència de la dona era minoritària en la majoria dels esports, amb excepció del tennis o l'esquí, però no va ser fins a la República que es va avançar en aquest sentit. Merletti es va interessar per aquesta evolució i va fugir de l'ortodòxia professional imposant una nova mirada a la realitat.

La selecció d'imatges que donen forma a l'exposició il·lustren aquest plantejament i mostren, sobretot, l'interès de la gent per l'esport, a més de mostrar els protagonistes indiscutibles (ciclistes, boxejadors, aviadors, futbolistes...) del que va ser una època daurada de l'esport a Catalunya.
L'exposició l'organitza l'arxiu històric fotogràfic de l'Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya, i la produeixen la Fundació Barcelona Olímpica i el Museu Olímpic i de l'Esport.

Com a complement de l'exposició, aquest divendres 10 de juliol a les 19 h es farà la presentació d'un llibre i una taula rodona sobre la història de l'atletisme. Carles Santacana i Xavier Pujades presentaran el seu llibre "Historia de l'atletisme a Catalunya", i tot seguit es farà una taula rodona que ens aproparà la història de l'atletisme a Vilanova i la Geltrú a càrrec d'Albert Tubau, historiador i president de l'Institut d'Estudis Penedesencs; Salvador Bernadó, historiador esportiu i professor d'Educació Física; i Magí Gual, antic membre de l'Atletisme PPCD Vilanova. Es convidarà els assistents a participar activament i a col·laborar en la realització de la història de l'atletisme vilanoví aportant informació oral i documental.

09/07/2015 13:01h