Rius de Riudebitlles

Tres històries del paper de la il·lustradora Maria Rius i Camps

Des del divendres 19 fins al diumenge 28 d'abril, tres espais del Barri Vell de Sant Pere de Riudebitlles acolliran la exposició "Rius de Riudebitlles", dedicada a la il·lustradora Maria Rius, nascuda a la població.

Col·laboradora habitual de les revistes «Cavall Fort» i «L'infantil», autora de les il·lustracions d'uns tres-cents cinquanta llibres i un nombre de dibuixos pel voltant dels vint mil, Maria Rius ha treballat durant seixanta anys en virtualment qualsevol aspecte de la il·lustració infantil. A més, i a banda de la seva prolífica feina, ha tingut un paper compromès amb la seva professió: jove coordinadora del grup d'il·lustració al primer Congrés de Cultura Catalana (1975), primera docent d'il·lustració durant molts anys a l'Escola Professional per a la Dona, cofundadora i primera presidenta de l'Associació d'Il·lustradors de Catalunya, pionera en la defensa dels drets del gremi, i entusiasta recuperadora dels qui l'havien precedida en el que ella engloba sota el nom d'«escola catalana d'il·lustració», tal com ha divulgat en persona amb textos i xerrades.

L'exposició s'ubica al Palau dels Marquesos de Llió (casal gòtic del s. XIV), a la Biblioteca Pública Maria Àngels Torrents i a l'HD Riudebitlles – Espai d'Art, , en tres parts que conviden l'espectador a fer un recorregut per la seva obra i endinsar-se en el món creatiu de la  il·lustradora.

Espais i exposició:

Biblioteca Municipal Maria Àngels Torrents

c/ Quadres, 41 Sant Pere de Riudebitlles

"Rius d'imatges, un cabal de lectura"

Repàs en sis plafons de com l'autora entén el vessant narratiu de la il·lustració. Exposició d'exemplars de la seva obra, donació de l'autora.

Casal dels Marquesos

c/ Major

"Una vida il·lustrada" La mà que dóna vida al paper

Fidel a la realitat i la memòria, disconforme i crítica, Maria Rius ha conformat sobre el paper un ampli puzle compartit. Aquest ha estat el seu paper.

Allotjament HD Riudebitlles

C/ Carrer de Baix, 33

"Història natural"

La il·lustració és un art o un ofici? La pregunta és baldera. Pot ser totes dues coses o cap. En Maria Rius és ofici i és art, aquí encarnat gairebé en la forma d'un d'aquells herbaris que els mestres de la pedagogia activa de la República manaven fer als seus alumnes per tal de treure'ls de l'aula i portar-los al parc o al bosc, tot convidant-los a mirar, a aprendre i a manifestar-se.

Com a il·lustradora, la Maria veu, viu i pren apunts que apunten la cara més humil i senzilla de les coses.

12/04/2013 17:52h