L'obesitat

Autor: © Ralph Aichinger

L'obesitat és una malaltia crònica d'origen multifactorial que es caracteritza per l'acumulació excessiva de greix corporal. L'índex de massa corporal (IMC) és la determinació més utilitzada per definir i classificar l'obesitat. Aquest indicador presenta una bona correlació amb el percentatge de greix corporal i permet diagnosticar obesitat quan l'IMC és superior a 30 i defineix el sobrepès quan l'IMC és comprès entre 25 i 29,9.

Podeu calcular el vostre IMC en aquesta taula.

Segons dades de l'enquesta de salut de Catalunya de 2012, el 17,8% de la població de 18 a 74 anys és sedentària (el 16,4% dels homes i el 19,2% de les dones).

Sucre

En aquest aspecte, el sucre blanc és un aspecte a tenir molt en compte. Aporta calories, però no així, nutrients, o sigui que  no té cap vitamina, minerals, proteïnes i/o greixos L'OMS recomana un màxim de 6 culleradetes (de les de postre) per dia. Als EUA en prenen una mitja de 31 i a l'Estat, 17.

Què ens aporta el sucre?

• Mala digestió:  El sucre/carbohidrat refinat mal digerit provoca inflor i gasos.
  • Osteoporosi i problemes dentals: El consum diari de sucre trenca l'equilibri mineral i augmenta l'acidesa dins del cos. Per restablir aquest equilibri el cos necessita gran quantitat de minerals que els treu dels ossos i les dents (les dues gran reserves de minerals que tenim).
  • Sobrecàrrega hepàtica. El fetge és un gran magatzem de sucre. Quan el fetge està al màxim de la seva capacitat, l'excés de glucogen (sucre) retorna al corrent sanguini en forma d'àcids grassos que s'acaben acumulant al voltant de les zones com el cul, la panxa i les cuixes. El següent pas és que s'acumuli al voltant del cor, fetge, ronyons,... alentint-los per provocar hipertensió.
  • Hiperactivació del sistema nerviós simpàtic. El sistema nerviós central (cervell) també es veu afectat ja que el sucre és un estimulant molt potent. Quan l'estímul estressant, en aquest cas el sucre, perdura molt en el temps el cos, acaba patint fatiga, desgast i pot desembocar en malalties i problemes de conducta. Molts dels problemes de comportament dels adolescents estan associats a un consum excessiu d'aliments processats, conservants, edulcorants artificials, cafeïna i sobretot sucres i carbohidrats refinats.
  • Problemes renals
  • Càries
  • I un molt llarg etcètera

No oblidis que el sobrepès i l'obesitat són malalties i no només un problema d'estètica!

El sucre i els nens

Pel que fa als nens, l'obesitat i el sobrepès afecta a 1 de cada 5 nens a l'Estat. El Regne unit, aplicarà un imposta a partir del 2018 a les begudes ensucrades (no així als lactis i sucs) que finançarà  activitats esportives en els col·legis. En aquests països, és un dels factors que  més contribueixen a l'obesitat infantil, són les begudes ensucrades.

La principal causa d'obesitat en infants és la creixent disponibilitat i consum de menjar no saludable (snacks i fast food), baix consum de fruites i vegetals, i una important ingesta de refrescs pel que fa als hàbits alimentaris, i el descens de l'activitat física.

Al nostre país, un menor veu de mitjana uns 25 anuncis de begudes i aliments per dia, dels quals,  dos terços, són productes no recomanats, segons Miguel Ángel Royo-Bordonada (cap de l'Àrea d'Estudis de la Escuela Nacional de Sanidad i expert en nutrició publica). Pel que fa a la societat en general, España és un dels països de la UE amb una taxa més alta d'obesitat.

Flaixos:

• Tenir un germà obès duplica el risc de ser-ho també nosaltres ( més que no pas si n'és el nostre pare), i la possibilitat augmenta si és més gran que nosaltres  i també si és del mateix sexe. També passa el mateix amb el teu amic, o sigui, que si ell ho és, també, serà més fàcil que tu  ho siguis. Passa el mateix amb el fet d'estar prim.
  • Un estudi britànic de les universitats de Leicester i Surrey Roehampton ha comprovat que es consumeixen més aliments i  cafè en locals on hi ha música clàssica de fons, que quan sona un altre tipus de música.
  • Dormir poc, a part de malhumorar-nos, també engreixa, ja que el nostre cos necessita menjar  com a mecanisme fisiològic per a mantenir-nos en vigia.
  • Mirar més de 2 hores la televisió, ordinador, mòbil, etc. o quedar-se adormit davant la televisió, també engreixa, ja que l'exposició a la llum artificial durant la nit mentre dormim (televisió, ordinador o una làmpada encesa), redueix els nivell endògens de melatonina -una hormona que s'allibera durant la nit- que regula els ritmes circadians i que posseeix un  potent efecte antioxidant i antiinflamatori.
  • França té una taxa d'obesitat baixa, tot i essent el país d'Europa on es consumeixen més greixos saturats (mantega, lactis, olis de palma o coco, carns,... ). Aquests contribueixen la creació de leptina -una hormona vinculada al sobrepès-, que controla la sacietat, o sigui, la manifestació de la gana. "A més greix, més leptina, y a més leptina, menys apetit", declarà el genètic molecular Jeffrey Friedman a EL PAÍS, tenint també d'altra banda, una taxa de miocardi relativament discreta.

Contingut elaborat per Marc de Blas. Biblioteca Jordi Rubió i Balaguer. Sant Boi de Llobregat

05/07/2016 10:15h