Dia dels drets humans i Nelson Mandela

El 10 de desembre se celebra el Dia Mundial dels Drets Humans, i com acostuma a passar en aquestes ocasions, aquesta jornada serveix per prendre consciència dels països i situacions on es vulneren aquests drets.

Enguany, la celebració ha coincidit també amb la mort de Nelson Mandela, una figura clau en la defensa dels drets a Sudàfrica.

La Declaració Universal dels Drets Humans i posteriors tractats internacionals estableixen que els drets humans són universals, indivisibles i interdependents. Hi ha qui pensa que és impossible establir uns drets universals per a totes les cultures del món. L'any 1981, l'Organització per a la Unitat Africana, proclamà la Carta Africana de Drets Humans i dels Pobles, que recull principis de la Declaració Universal dels Drets Humans i en recull de nous, com el deure d'eliminar totes les formes de dominació estrangera.

D'altra banda, la cultura islàmica ha recollit crítiques a la Declaració Universal dels Drets Humans, per ser una interpretació de la tradició judeo-cristiana en contradicció amb la tradició islàmica. També alguns països asiàtics consideren que els valors orientals i els occidentals són força diferents.

En qualsevol cas, és important diferenciar i no confondre els drets humans amb els drets constitucionals. Encara que generalment els drets humans se solen recollir dins els drets constitucionals, no sempre coincideixen.

Font: Bloc de les Biblioteques de Torelló

Ves al prestatge Les arrels de la pobresa ►