Mor Nati Mistral

L'actriu i cantant Nati Mistral ha mort als 88 anys. Considerada com la pionera dels grans musicals, va prendre el seu nom artístic de l'escriptora Gabriela Mistral. Nascuda el 13 de desembre de 1928 a Madrid, Nativitat Mascle Álvarez va estudiar música, cant i declamació. Amb quinze anys va ser contractada per la companyia de Lola Flores i Manolo Caracol per formar parella artística amb Tony Leblanc i pocs anys més tard ja feia una gira per Europa treballant diverses temporades al Operetten House d'Hamburg.

El seu primer gran èxit va arribar l'any 1975 amb la revista musical 'Te espero en Eslava' de la mà de Luis Escobar. Seguí sumant èxits amb altres obres 'La Bella de Texas', 'La Perrichola' o 'La corte del faraón'.

Va ser la protagonista de la primera versió presentada a Madrid del conegut musical 'El hombre de la Mancha'. Va compaginar la música amb el teatre amb cançons tan populars com 'Flor de té', 'Bajo los puentes de París' o 'Agua que no has de beber', a més de cantar una de les versions més castisses de la sarsuela, 'La Gran via'.

Com a actriu dramàtica de teatre va triomfar amb 'Medea', 'Fortunata y Jacinta', 'Bodas de sangre' o 'La Dorotea'. A Buenos Aires va ser empresària del seu propi teatre amb l'actor Alberto Closas. Mistral és l’actriu espanyola que més vegades ha interpretat al teatre les obres de Federico García Lorca. Les seves aparicions al cinema van ser menys freqüents i sobretot en la primera meitat de la seva vida.

Al llarg de la seva carrera va tenir molts reconeixements. L'any 1970 li va ser atorgat el Premi de l'Associació de Crítics de Nova York i el Lazo de Dama de la Orden de Isabel la Católica (1964). També va obtenir el Nacional de Teatre (1997), el Premi Mayte (2006) en la categoria d'honor a la seva trajectòria artística, la Medalla d'Or a les Belles Arts (2007) i el XI Premi Nacional de Teatre Pepe Isbert (2007).

Vés al prestatge d'Arts escèniques ►

23/08/2017 07:30h