Mor Sam Shepard

Amb una brillant trajectòria profesional, Sam Shepard, novel·lista, dramaturg, guionista, director i actor, ha estat una veu original i imprescindible en la cultura americana contemporània.

Està considerat com un dels dramaturgs més influents de l’”Off Broadway”, les produccions teatrals independents a Nova York. Va escriure més de quaranta obres de teatre i va ser guardonat, l’any 1979, amb un Premi Pulitzer al millor drama per l’obra “Buried Child”, que iniciava la seva Trilogia de la família, un retrat de la part més fosca de la vida de les famílies americanes. Altres obres de l’autor són ‘Curse of the Starving Class’ i ‘A Lie of the Mind’. El seu és un teatre ric i variat, en alguns casos amb personatges fora d’època, tocs surrealistes i diàlegs d’humor negre. Encara va ser nominat dos cops més als Pulitzer, per les obres ‘True West’ (Autèntic Oest) i ‘Fool for Love’ (Follia d’amor); totes dues obres es van produir a Broadway.

El New York Times el va descriure com «el millor dramaturg americà de la seva generació», una idea que es va reafirmar l'any 2009, quan va ser guardonat amb el premi PEN/Laura Pels International Foundation for Theater.

En el cinema també va jugar un paper destacat. Com a actor va ser nominat a l’Oscar a millor actor de repartiment per la seva interpretació a la pel·lícula “The right stuff” (Escollits per a la glòria, 1983), de Philip Kaufman i va treballar a les ordres de directors tant cabdals com Terrence Malick, Volker Schlondorff o Ridley Scott; però va ser la seva col·laboració amb Wim Wenders, la més prolífica i exitosa. Junts van escriure el guió de l’aclamada Paris Texas, l’any 1984.

“No hi ha ningú que escrigui diàlegs com ell ni tampoc ningú que aconsegueixi fer visible com ell l’Amèrica profunda”.  Wim Wenders

01/08/2017 10:20h