Dia Mundial del Teatre 2017

El  27 de març se celebra el Dia Mundial del Teatre, creat el 1961 per l’Institut Internacional del Teatre (ITI), organisme associat a la UNESCO.

La intenció d’aquesta commemoració és la de promoure el teatre i dotar-lo de més protagonisme, des d’un vessant lúdic, però també reivindicatiu. Amb aquesta finalitat es realitzen actes arreu del món, entre ells la lectura d’un missatge internacional que cada any l’ITI encarrega a  una personalitat de reconegut prestigi, on apareguin les seves reflexions sobre el teatre i la cultura de la pau. Jean Cocteau, Lawrence Olivier, Darío Fo o John Malcovich, han estat algunes de les personalitats responsables d'aquest missatge a nivell internacional. Enguany l'escollida ha estat l’actriu Isabelle Huppert.

Isabelle Huppert és una reconeguda actriu francesa que s’ha convertit en un referent de la cinematografia europea treballant amb directors com Chabrol, Ferreri, Godard o Haneke. Tot i això no ha deixat mai de participar en produccions teatrals i ha protagonitzat obres de Sarah Kane (Phaedra’s love, Psicosi de les 4:48), Jean Genet (Les criades), Yasmina Reza (Un dios salvaje) o Ibsen (Hedda Gabler), entre moltes altres.

Al missatge escrit per Isabelle Huppert, s'hi poden llegir aquestes paraules:

“El teatre per mi, és l’altre, és el diàleg, és l’absència d’odi. L’amistat entre els pobles, no sé massa què vol dir, però crec en la comunitat, en l’amistat dels espectadors i dels actors, en la unió de tots els que el teatre reuneix, els que escriuen, els que el tradueixen, els que hi posen llum, que el vesteixen, el decoren, els que l’interpreten, els que el fan, els que hi van.

El teatre ens cuida, ens protegeix… Crec que ens estima… tant com nosaltres l’estimem…"

A Catalunya  són moltes les activitats previstes per commemorar aquest dia. A Barcelona, l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) ha organitzat lectures dramatitzades, xerrades i rutes teatrals en bus turístic. I l’entrega dels Premis de la Crítica de les Arts Escèniques, organitzats per Recomana, que tindrà lloc el 27 de març a partir de les 19:30h a l’Antiga Fàbrica Damm, farà de colofó dels actes del Dia Mundial del Teatre.

I si Isabelle Huppert ha estat la responsable del missatge internacional, a Catalunya aquesta distinció ha recaigut en l'actriu Pepa López, que, invocant a les muses, finalitza el seu missatge dient:

"TALIA fes que als ciutadans se’ns desperti la necessitat d’estimar el teatre, i consumir cultura que ens fa ser més lliures i més feliços!!! Bon dia i Bon Teatre!"

Com a colofó si t'agrada llegir obres de teatre et recomanem que t'apuntis a algun dels clubs de lectura especialitzats en teatre que ofereixen les biblioteques:

25/03/2017 12:52h